05:10:2008 - 00:10 EEST
 
  • News in English
    France’s President Nicolas Sarkozy awarded French scientist Joseph Sifakis, laureate of the 2007 Turing Award, with the Grand Officier de l’Ordre national du Merite medal, at a ceremony at the Elysee Palace in Paris on September 30.
  • News in English
    SAE President Stefanos Tamvakis attended the 1st Meeting of Europeans Residing Outside Their Country of Origin held in Paris on September 30 within the framework of the French EU Presidency, accepting an invitation by Foreign Minister of France Bernard Koushner and the Assembly of French Nationals Living Abroad (AFE), a SAE counterpart organization.
  • News in English
    Author Kiki Dimoula will make a literary presentation on October 7, 2008 at the Literary Workshop in Berlin in an event organized by the Hellenic Cultural Foundation on the occasion of the recently HFC sponsored edition «Plötzlich wurde ich hellhörig: Gedichte und ein ‘Mythos’» of the Greek poet Kiki Dimoula within the framework of the promotion and dissemination of the Greek literature abroad.

  • News in English
    The exhibition ‘Tribute to the Greek Resistance, 1940-1944’ opened on October 1st in Paris at the Memorial Leclerc - Museum Jean Moulin in Paris in a presentation running to November 2 2008.
  • News in English
    The Hellenic Foundation for Culture begins its educational and cultural activities in Romania with the large exhibition of Byzantine and Post-Byzantine icons “From the Incarnation of Logos to the Theosis of Man” at the National Museum of Art. 

��� 02 2008
Έκθεση βυζαντινών εικόνων στη Ρουμανία
Γράφει ο/η Θεόφιλος Δουμάνης   
02.10.08

Boυκουρέστι
Με τη μεγάλη έκθεση βυζαντινών και μεταβυζαντινών εικόνων «Από την Σάρκωση του Λόγου στη Θέωση του ανθρώπου» στο Εθνικό Μουσείο Tέχνης, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού αρχίζει στη Ρουμανία τη μορφωτική και πολιτιστική του δραστηριότητα.

Η έκθεση εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου από τον Υπουργό Πολιτισμού της Ελλάδος κ. Μιχάλη Λιάπη.

Παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης γίνονται και τα εγκαίνια της Εστίας του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στο Βουκουρέστι.

Η έκθεση επιχειρεί να προβάλει την πνευματικότητα της Ορθόδοξης πίστης όπως αυτή μορφοποιήθηκε εικαστικά κατά τα χρόνια της ακμής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και διασώθηκε κατά τη δύσκολη περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας.

Η έκθεση αποσκοπεί επίσης να δείξει γιατί για τον Βυζαντινό κόσμο η ύπαρξη των εικόνων ήταν τόσο σημαντικό γεγονός. Η υπέρβαση της Μωσαϊκής απαγόρευσης για την παράσταση του Θεού ξεπερνιέται γιατί τώρα με την γέννηση του Χριστού το ένα Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος γίνεται ορατό και κατά συνέπεια μπορεί να απεικονισθεί. Αλλά και ο άνθρωπος με την σάρκωση του Χριστού μπορεί κατά χάριν να θεωθεί και να απεικονιστεί με τον ίδιο τρόπο που εικονίζεται ο Χριστός . Κατά συνέπεια η ζωγραφική και μάλιστα με τα συγκεκριμένα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά βεβαιώνει τη Σάρκωση του Λόγου, αλλά και την δυνατότητα της κατά χάριν θεώσεως του ανθρώπου.

«Με την Σάρκωση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, του Υιού και Λόγου του Πατρός, ο Θεός γίνεται άνθρωπος, παρεμβαίνει στην ιστορία, γίνεται ορατός από τους ανθρώπους», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης καθηγητής κ. Νίκος Ζίας. «Η σχέση του ανθρώπου με τον Θεό παίρνει άλλη διάσταση. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος χωρίς να χάσει όμως τίποτα από την θεότητα … Στην Βυζαντινή τέχνη, ο Χριστός εικονίζεται με την μορφή του ανθρώπου και με ορισμένα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά που καταγράφονται μάλιστα σε κείμενα από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο … Η αισθητική μορφή που επιλέγει η Βυζαντινή Τέχνη για την απεικόνιση με την χρήση μόνο των δύο διαστάσεων της επίπεδης επιφάνειας του τοίχου της εικόνας χωρίς την ψευδαίσθηση της τρίτης διάστασης με την μέθοδο της προοπτικής (γεωμετρικής και ατμοσφαιρικής) δίνει αμέσως στον πιστό την αίσθηση ότι δεν έχει μπροστά του μια ειδωλική παράσταση, όπως γίνεται με τον καθρέφτη και σήμερα με την φωτογραφία, αλλά κάτι διαφορετικό. Δεν απεικονίζεται βέβαια η θεία φύση, αλλά οπωσδήποτε ο πιστός αντιλαμβάνεται ότι η μη ρεαλιστική προσωπογραφία εμπεριέχει μιαν άλλη σημειολογία. Η διάσταση αυτή τονίζεται με το χρώμα που δεν αποσκοπεί στην απόδοση της φυσικής πραγματικότητας, αλλά να οδηγήσει σε μία υπερφυσική οντότητα».

Οι 65 εικόνες της έκθεσης προέρχονται από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο των Αθηνών, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βέροιας, το Μουσείο Καστοριάς και το Μουσείο Μπενάκη.
Μια ιδιαίτερη ενότητα αποτελούν οι 14 εικόνες του Θεόδωρου Πουλάκη από την συλλογή Κοντομηνά, έργα που εικονογραφούν θέματα από την ΙΙαλαιά Διαθήκη. Οι εικόνες ανήκουν στην Μεταβυζαντινή Κρητική Σχολή όπου συνδυάζεται η Βυζαντινή τεχνοτροπία  με τις επιδράσεις της Δυτικοευρωπαϊκής τέχνης.

Με αφορμή την έκθεση, θα δοθεί στον ίδιο χώρο η παράσταση «Μνήμες Θεοτόκου» σε σκηνοθεσία Γ. Ρεμούνδου - ένα βυζαντινό δρώμενο (για ηθοποιό (Κατερίνα Χέλμη), σολίστ (Γ. Ρεμούνδο), χορωδία ψαλτών και βυζαντινή χορωδία) με  επιλεγμένα αποσπάσματα από ευαγγέλια που αναφέρονται στις μνήμες της Παναγίας από την ζωή και τα πάθη του Χριστού (10 – 11 Νοεμβρίου).
Σχόλια (0)
Πρέπει να συνδεθείτε για να στείλετε ένα σχόλιο. Παρακαλώ καταχωρήστε λογαριασμό εάν δεν έχετε έναν.

 
< Προηγ.   Επόμ. >

Ευρετήριο

<< October ’08  
Mo Tu We Th Fr Sa Su
  
 1
 5
 6
 7
 8
 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  
Forum
  • 39η "Ρεμπέτικη" Συνάντηση στο Μπόχουμ της Γερμανίας.
  • New member in the forum
  • PARADISO GREEK CLUB NIGHT EVENT (melbourne)
  • 39η "Ρεμπέτικη" Συνάντηση στο Μπόχουμ της Γερμανίας.
  • New member in the forum
  • PARADISO GREEK CLUB NIGHT EVENT (melbourne)
  • Επίσκεψη Καραμανλή στην Ινδία.
  • ΙΝΔΙΚΑ Online ανανεωμένη έκδοση.
ert.gr - Τελευταία Νέα
  • Χορήγηση επιδόματος θέρμανσης
  • Παρίσι: Ευρωπαϊκό σχέδιο "Πόλσον"
  • Κατατίθεται ο προϋπολογισμός
  • Νέες δημοσκοπήσεις, ίδια ρευστότητα
  • Ρωσία - Γεωργία: αλληλοκατηγορίες για το Τσχινβάλι
  • Επιστολή της Ιεραρχίας στο Υπ. Παιδείας
  • Στο ΕΣΥΝ ο Ευ. Στυλιανίδης
  • Οι προσυνεδριακές θέσεις του ΚΚΕ
  • Στάσεις εργασίας σε τραμ και τρόλεϊ
  • Φινλανδία: Επικρίνουν το Σαρκοζί για τη Σύνοδο