18:09:2009 - 07:09 EEST
 
  • News in English
    Over 150 students in the University of New South Wales in Sydney held a major protest rally Tuesday sending out a strong message to university officials against the university’s decision to have the Modern Greek Studies Department closed.
  • News in English
    The justifiable right for the return of the Parthenon Marbles to Greece is highlighted in an article in France’s Le Monde newspaper by author and honorary professor of Sorbonne University, Henri Godard, who calls on the Louvre Museum to set a “good example” by being the first to return to Greece pieces of the Holy Rock.
  • News in English
    Screening of movies are continuing with unabated success within the context of the Hellenic Film Festival, organised in various Australian cities by local Greek communities.
  • News in English
    Ten years have passed since the enthronement of the Archbishop of America, Demetrios, on September 18, 1999, at the Holy Trinity cathedral. The 10th anniversary of the event will be celebrated with a special service on Sunday, September 20 at the cathedral, officiated by the Archbishop, with the participation of other high-ranking clerics of the Greek Orthodox Church in the United States.
  • News in English
    The new school year has commenced smoothly for Greek schools in Egypt.  Meanwhile Education Coordinator Andreas Karatzas – who met with the headmasters of three schools in Cairo – noted that the number of teachers has increased significantly this year, and first-year high school students at the Ambetios School will receive personal computers from the Greek education ministry.

23

05

2008

-«Ο ταχυδρόμος» είναι πάντα κοντά σας με καλά ελληνικά βιβλία.
Συντάχθηκε απο τον/την Ζωή Καραπάτη   

Αυτή την εβδομάδα προσφέρουμε με κλήρωση από την εκπομπή:


1.«Η ερημιά στο βλέμμα τους» μυθιστόρημα του Κώστα Λογαρά
από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
Έλληνες μετανάστες στην Αμερική στις αρχές του 1960. Αλβανοί στην Ελλάδα στη δεκαετία του '90. Αντίστοιχη πορεία των ανθρώπων. Και γύρω απ' αυτούς άλλα πρόσωπα της μυθοπλασίας που, ενώ παραμένουν στον γενέθλιο τόπο, όμως είναι ξενιτεμένοι μέσα τους...
Σ' ένα απομακρυσμένο προάστιο του Σικάγου ζει από το 1964 η Γιαννούλα Σώρου, με καταγωγή από τη Σπαρτιά της ορεινής Πελοποννήσου. Όταν παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων θα επιστρέψει για λίγο, ύστερα από σαράντα ολόκληρα χρόνια, στην πατρίδα της -σε μια εντελώς αλλαγμένη Ελλάδα-, θα κλείσει έναν έναν τους ανοιχτούς λογαριασμούς με τους ανθρώπους και θα ξεπληρώσει τα παλιά της χρέη σε νεκρούς και ζωντανούς.
Στο διάστημα αυτό θα γνωρίσει τον Μπεν και τη Ζαμίρα, αλβανούς μετανάστες εγκατεστημένους στο χωριό της. Μέσα από την ιστόρηση του δικού τους ξεριζωμού θα δει να αντανακλάται σαν σε καθρέφτη η δική της δύσκολη ζωή, οι προσδοκίες της και οι διαψεύσεις της, ίδιες για όλους τους ξεριζωμένους σε κάθε χώρο και χρόνο. Όμως η μοίρα φαίνεται ότι δεν έχει πάψει να παίζει τα παράξενα παιχνίδια της σε βάρος της ηρωίδας.


Ακόμη ξεχωρίσαμε:

2.«Όψεις Λογοκρισίας στην Ελλάδα» ένα θεωρητικό έργο που έχουν επιμεληθεί οι
  Γ. Ζιώγας, Λ. Καραμπίνης, Γ. Σταυρακάκης, Δ. Χριστόπουλος
από τις εκδόσεις Νεφέλη σε συνεργασία με την ομάδα «Πλατφόρμες»
Το βιβλίο Όψεις Λογοκρισίας στην Ελλάδα εκδόθηκε το Μάρτιο 2008. Αποτελεί ένα συλλογικό τόμο για το φαινόμενο της λογοκρισίας, με μια ιδιαίτερη έμφαση στα εικαστικά έργα. Στο εισαγωγικό σημείωμα των επιμελητών αναφέρεται:
 Το φαινόμενο της λογοκρισίας  είναι υπαρκτό στην Ελλάδα του 21ου αιώνα.
Μια σειρά από μάλλον δυσάρεστα συμβάντα αναδεικνύουν, με αξιοσημείωτη μάλιστα και καταγεγραμμένη πια συχνότητα, την απροθυμία της ελληνικής κοινωνίας να εξοικειωθεί ή έστω να ανεχτεί αυτό που ηθικά ή πολιτικά αποστρέφεται, αλλά και την αδυναμία της λεγόμενης «κοινωνίας των πολιτών» να παρέμβει και να θέσει το ζήτημα σε δημόσια διαβούλευση.  Δεν προκαλεί επομένως έκπληξη ότι, αν και κατά καιρούς υπήρξαν μεμονωμένες προσεγγίσεις αλλά και αξιόλογες ερευνητικές πρωτοβουλίες σε σχέση με την ιστορία, το περιεχόμενο και την πρακτική της λογοκρισίας στην Ελλάδα, ως σήμερα ωστόσο, δεν έχει υπάρξει μια ευρύτερη ανάδειξη και πραγμάτευση του ζητήματος, η οποία να συνδυάζει το καλλιτεχνικό αίτημα με την ερευνητική προσέγγιση.
Ο παρών τόμος επιχειρεί να ανατρέψει αυτή την εικόνα. Πρόκειται για το εκδοτικό επιστέγασμα μιας προσπάθειας της οποίας την εμβληματική αφετηρία αποτέλεσε η 10η  Δεκεμβρίου 2003, ημερομηνία αποκαθήλωσης του εικαστικού έργου «Asperges me» του καλλιτέχνη Thierry de Cordier από την έκθεση Outlook. Την εποχή εκείνη η ομάδα «Πλατφόρμες», λειτουργούσε ήδη ως χώρος εικαστικής και θεωρητικής παρέμβασης, αναζητώντας διαύλους επικοινωνίας με τα τμήματα εκείνα της ελληνικής «κοινωνίας των πολιτών», τα οποία, από διαφορετική της εικαστικής οπτική, επιθυμούσαν να αρθρώσουν ένα συντεταγμένο, παρεμβατικό άλλα και συνάμα στοχαστικό λόγο, σε σχέση με το φαινόμενο της λογοκρισίας. 
 Οι Πλατφόρμες ήρθαν έτσι σε επαφή με την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, την παλαιότερη μη κυβερνητική οργάνωση που δραστηριοποιείται στο χώρο των δικαιωμάτων, με ιδιαίτερη δε έμφαση σε ζητήματα που άπτονται της ελευθερίας του λόγου και της τέχνης. Οι επαφές που δρομολογήθηκαν ανάμεσα στους δύο χώρους οδήγησαν στη διοργάνωση μιας ημερίδας που έλαβε χώρα την 18η Μαρτίου 2005, στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, με τίτλο «Ελευθερίες / Λογοκρισίες». Σε σημαντικό βαθμό, ο συλλογικός αυτός τόμος αποτυπώνει επεξεργασμένες τις περισσότερες από τις εισηγήσεις των συγγραφέων στην ημερίδα εκείνη, αλλά και μια σειρά από άλλα κείμενα τα οποία οι δημιουργοί τους ευγενώς προσέφεραν για τις ανάγκες της ανά χείρας έκδοσης.
  Το βιβλίο αυτό επιχειρεί έναν κατά το δυνατό παραγωγικό συνδυασμό βιωματικού και αναλυτικού λόγου σε σχέση με το φαινόμενο της λογοκρισίας. Στο πλαίσιο του βιωματικού λόγου, γίνεται μια προσπάθεια καταγραφής του λογοκριτικού φαινομένου, κυρίως μέσω της ανάδειξης εμπειριών λογοκρισίας που εντοπίζονται κυρίως στον εικαστικό χώρο, αλλά και στο χώρο του τύπου. Η εμπειρία της λογοκρισίας καταγράφεται με τον τρόπο αυτό στην εισαγωγική ενότητα του βιβλίου «Βιώνοντας τη λογοκρισία», υπό την επιμέλεια του Λεωνίδα Καραμπίνη, αλλά και στην τελευταία ενότητά του, υπό την επιμέλεια και σχολιασμό του Γιάννη Ζιώγα, όπου γίνεται τεκμηριωμένη αναφορά σε «Στιγμές ελληνικής εικαστικής λογοκρισίας», που καλύπτουν την περίοδο από το 1945 έως και σήμερα - τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί και το παράρτημα, στο οποίο αναπαράγονται αυτούσια σχετικά κείμενα και έγγραφα. Οι δύο ενδιάμεσες ενότητες του τόμου καλύπτουν τις, κατά την άποψη των επιμελητών, θεμελιώδεις εκφορές του λογοκριτικού λόγου στις μέρες μας. Η ενότητα που τιτλοφορείται «Λογοκρισία και δικαιώματα», υπό την επιμέλεια του Δημήτρη Χριστόπουλου, πραγματεύεται κατά μείζονα λόγο το ζήτημα της λογοκρισίας - σε περιπτώσεις βλάσφημων έργων τέχνης - από το κράτος, αλλά και τις αντιστάσεις που μπορεί να παρέχει εναντίον της λογοκρισίας το νομικό οπλοστάσιο των δικαιωμάτων. Η ενότητα που ακολουθεί, σε επιμέλεια του Γιάννη Σταυρακάκη και με γενικό τίτλο «Αντινομίες ελευθερίας - λογοκρισίας», αναδεικνύει την ιδιαίτερη κρισιμότητα των διάσπαρτων - όχι αποκλειστικά κρατικών - μορφών λογοκρισίας που όχι μόνο καταστέλλουν ή προλαμβάνουν, αλλά τελικά διαμορφώνουν πλέον τον δημόσιο - καλλιτεχνικό ή άλλο - λόγο στις κοινωνίες μας. Δεν είναι περιττό, τέλος, να τονίσουμε ότι προφανώς κανένα βίωμα δεν προσφέρεται αδιαμεσολάβητο από προσλήψεις και ιδέες, ενώ αντιστρόφως, καμία θεωρητική ανάλυση δεν μπορεί να δραπετεύσει από την υποκειμενικότητα του δημιουργού της, όσο και εάν επιθυμεί να παρέχει εχέγγυα επιστημονικής ή άλλης αμεροληψίας.
Εν κατακλείδι, ελπίζουμε ότι η συλλογική αυτή προσπάθεια θα συμβάλει, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, σε μια κριτική αναδιατύπωση των διαδεδομένων αντιλήψεων περί λογοκρισίας στην Ελλάδα και θα αναδείξει τη σημασία του ζητήματος για κάθε  καλλιτέχνη, κάθε παραγωγό και δέκτη δημόσιου λόγου, αλλά και για κάθε ενεργό πολίτη.

3.«Νασρεντίν» Συγγραφέας: 'Odile Weulersse, Εικονογράφος: Ρεμπέκα Ντοτρεμέρ
Μετάφραση: Ράνια Ζωίδη από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος
Ο Νασρεντίν στεναχωριέται. 'Ο,τι κι αν κάνει, ο κόσμος τον κοροϊδεύει. Ποιόν πρέπει ν' ακούσει; το βεζίρη; τις γυναίκες; τους γέροντες; ή τα παιδιά του χωρίου; Ο μόνος που μπορεί να τον βοηθήσει είναι ο πατέρας, ο λογικός Μουσταφά...
Για παιδιά από 6 ετών.


Trackback(0)
Σχόλια (0)

Γράψτε σχόλιο
Πρέπει να συνδεθείτε για να στείλετε ένα σχόλιο. Παρακαλώ καταχωρήστε λογαριασμό εάν δεν έχετε έναν.